مقاله حاضر به قلم یکی از اعضای شورایاری محله 17 نوشته شده است.

«  انجمن معتمدین محلات ; یک گام به جلو »

اصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ارکان تصمیم گیری و اداره کشور را ((شوراها)) معرفی می کند که (( شورای محل )) یکی از این نهادهای مردمی می باشد . این نهاد به ظاهر کوچک ، نهایت مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی خویش و شهروندمداری و اداره امور بوسیله خود مردم است .

در گذشته پس از انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکی از بزرگترین مشکلاتی که دامنگیر کلان شهرها بویژه شهر تهران گردید . عدم دسترسی به موقع نمایندگان مردم و انعکاس امور جاری ایشان و عمل مناسب منتخبین مردم بود. با تشکیل شوراهای شهر و روستا توسط دولت آقای خاتمی و تحقق اصل یک صدم قانون اساسی گام بسیار مهم و موثری جهت مشارکت بیشتر مردم در مدیریت شهری و روستایی و اداره امور بوسیله آنها برداشته شده و اوضاع روند بهتر و پسندیده تری به خود گرفت و شهر بزرگی  مانند تهران پانزده نماینده و عضو به (( شورای اسلامی شهر)) فرستاد تا مشکلات کمتری اتفاق افتد ، اما مشکل اساسی و کلیدی هنوز حل نشده و (( با مردم بودن )) به (( با مردم زندگی نمودن )) تبدیل نگردیده بود . وجود دفاتر نمایندگان مجلس و مقر شورای شهر تهران جهت رجوع مردم و حل معضلات آنها پاسخگو و پذیرای انبوه مشکلات ملموس و عمده ایشان نبوده و نخواهد بود . درست است که نمایندگان نهادهای مذکور سعی و تلاش وافری در جهت رفع عمده معضلات و پدیده های اجتماعی ناپسند جامعه داشته اند که این امری لازم ولی کافی به نظر نمی رسد . باید با مردم زندگی کرد و به طور مدوام و شبانه روز در کنار ایشان در کوچه و خیابان و محله هایشان مشکلات فراوان آنان را از لحاظ جسمی و روحی درک نموده و با آنان خندید و شاد شد و با ناراحتی آنان گریان . در زوایای پنهان و دور از چشم مانده امور مهم و حیاتی شان وارد گردید و در محلات حضور فیزیکی نیز داشت .

در حال حاضر هیچ یک از 45 تن از نمایندگان مجلس و شورای شهر در این کلان شهر چند میلیونی ساکن مناطق جنوبی نیستند .( به طور مثال در منطقه 17 تهران که کوچکترین ولی پر ازدحام ترین منطقه شهر محسوب می گردد. ) تا با مشکلات و مسائل روزمره این محلات شهرشان که دارای بیشترین جمعیت و محرومیتهاست آشنا و همیشه در دسترس شریف ترین اقشار کم درآمد جامعه باشند تا مشکلات و معضلات حل گردد . در اینجاست که خلائی احساس شده و اهمیت وجود شورایاری ها یعنی (( انجمن معتمدین محلات )) کاملا هویدا و مشخص است و منظور از (( با مردم زندگی کردن )) یعنی همین . در هر منطقه از تهران حدود 200 نفر شورایار و در کل شهر تهران 3700 نفر معتمد محله و یاری دهنده ی شورا وجود دارد که مستقیما و بدون واسطه با ستاد اجرایی شورایاریهای شورای اسلامی شهر تهران ارتباط دارد تا مسایل و مشکلات شهری را به اعضای شورای شهر تهران و احیانا نمایندگان مجلس منتقل و باعث ارتقای سطح مشارکت هرچه بهتر منتخبین محلات در امور مدیریت شهری و حل معضلات مبتلا به گردیده و بازویی توانمند جهت هرچه بهتر مرتبط شدن با مردم واهالی است . اختصاص بودجه هایی که در سازمانها و نهادهای دولتی هرساله بابت کارهای فرهنگی ، پرورشی ، اجتماعی و ...  بویژه در فصل تابستان برای نوجوانان و جوانان هزینه می گردد و تشریفات زائد و بی اثر در صورت در اختیار گذاشتن تحت نظارت انجمن معتمدین محله ها ( شورایاریها ) بدلیل آگاهی کامل و کافی از ذائقه عموم مردم بویژه نسل جوان محلات به اقتضای شرایط جغرافیایی ، انسانی ، اجتماعی ، و سطح توقعات قطعا بازدهی بیشتر و سودمندتری خواهد داشت .

شورایارها می توانند بهترین پل ارتباطی بین مردم و دستگاههای دولتی و اجرایی باشند و مطالبات قانونی به حق شهروندان را به بهترین نحو مطالبه نمایند و در این راه یعنی مدیریت امور شهری ، مردم نیز با مشکلات و موانع بر سر راه مسئولین در عمل آشنا گردیده که این روند یه درک بهتر شرایط و سطح توقعات منطقی مردم کمک شایانی خواهد کرد . بها دادن به این نهاد نوپای حقیقتا مردمی ضمن ارتقای سطح مقبولیت نمایندگان ، بازدهی ایشان را دوچندان نموده و حل مشکلات و معضلات شهری شتاب بیشتری خواهد گرفت . قوت قلب بیشتر و بالا رفتن حس اعتماد مردم به مسئولین و تقویت حس خودباوری شورایاران در پی دادن اهمیت لازم مسئولین ذیربط به ایشان در جهت رفع دغدغه هایشان از دیگر دستاوردهای این نهاد مشارکتی می باشد . امید است این تجربه نو یک گام مترقی جهت پیشبرد اهداف نظام مردم ساللار جمهوری اسلامی ایران باشد .

 

                                                                                       با تشکر حسن محمد پناه

                                                                               دانشجوی کارشناسی حقوق قضائی

                                                                          عضو اصلی شورایاری محله17 منطقه 17 

                                                                               تهران بزرگ